III Organització Intel.ligent


  •  Organització intel·ligent - Organització que aprèn
Podríem definir una organització intel·ligent com aquella que té una filosofia de gestió compartida en tots els seus nivells i que es mante en constant retroalimentació amb els seus treballadors i amb els seus clients.
Una organització es transforma en intel·ligent quan comparteix i utilitza el coneixement dels seus membres per tal de respondre als desafiaments de l’entorn.  
Per tant, un dels punts clau d’aquestes organitzacions a de ser l’aprenentatge. El coneixement que té una organització esta  condicionat a la capacitat que tenen els seus membres per aprendre. Però, l’aprenentatge organitzacional és molt més que la simple col·lecció de les experiències de tots els seus membres. Aquest sorgeix quan les noves idees, producte del aprenentatge individual, es comunicat a altres persones, validat i aprovat per la organització generant intercanvi de models mentals que asseguren la innovació i la efectivitat.
L’avantatge principal per una organització radica en la seva capacitat de gestionar els processos de creació, desenvolupament i difusió del coneixement i d’aquesta manera desenvolupar la capacitat d’aprenentatge. 
  •  Sistemes de formació
Existeixen diferents possibilitats a l’hora de formar als treballadors dins una organització. En aquest treball es pretén l’anàlisi de tres maneres de formació:
       1.- Formació presencial                       2.- Formació via Webinar
 
3.- Formació via Campus




A partir d’aquestes tres opcions podríem fer una primera divisió entre la formació en que el subjecte a d’estar present en un espai temporal determinat (presencial), amb les formacions que utilitzen les anomenades TIC per modificar el temps o l’espai on realitzar la formació (No presencial).



Però no és aquest l’anàlisi que nosaltres farem d’aquestes tres possibles modalitats de formació. Nosaltres analitzarem les tres modalitats des de el punt de vista del lideratge, del treball en equip, de la motivació i també afegirem la qüestió de la gestió final d’aquesta formació.

Per fer-ho és donarà una puntuació del 1 al 3 a cada una de les tres modalitats de formació en funció de si creiem que és pitjor o millor des de cadascun dels punts de vista d’anàlisi respectivament.

  • Lideratge:

Partint que qualsevol de les tres opcions de formació s’han d’integrar en una organització intel·ligent, el que primer hem de fer és determinar el perfil de líder més apropiat per aquest tipus d’organitzacions.

Una organització intel·ligent haurà de basar la seva organització en l’administració del lideratge, haurà de donar prioritat de lideratge a les persones amb més capacitats amb el criteri de justícia i igualtat.

Per tant, els líders hauran de ser capaços de involucrar a tots els seus treballadors en una discussió oberta i continua sobre la gestió i la qualitat dels processos a desenvolupar. També serà una obligació del líder la gestió del treball, de manera que tothom sàpiga el que ha de fer i en definitiva el que s’espera de cada un.

Per part dels treballadors, aquests hauran de ser responsables de controlar la qualitat i rigor del seu treball a partir de la filosofia que hi hagi en l’organització.

A patir d’aquestes característiques el perfil més adequat en aquest tipus d’organització és un líder PARTICIPATIU. Un líder poc orientat a les tasques, molt orientat a la relació amb  gran comunicació bidireccional i una participació conjunta entre el líder i els seus col·laboradors en la  presa de decisions. 

Condicionat pel perfil de líder i tot dins el concepte d’organització intel·ligent la puntuació dels tres sistemes és aquesta:


Presencial
Via Webinar
Via campus
Lideratge
3
2
1

Clarament la presencialitat en quan al lideratge continua sent molt important a l’hora de que els treballadors actuïn de la manera que s’espera i no és menys en el cas de la formació. Possiblement és el gran problema dels sistemes no presencials, en que el lideratge queda més diluït o no té la mateixa força.

  • Treball en equip:

Una possible definició de treball en equip podria ser aquesta:

Un grup de persones que s’organitzen d’una forma determinada per aconseguir un objectiu comú.

Un exemple de treball en equip podria ser aquest:

 






Cada dia més, l’èxit  d’una organització passa per la qualitat del grups de treball. Es important que hi hagi una bona relació entre treballadors, que tinguin la possibilitat de relacionar-se entre ells, dins un procés constant d’ampliació de horitzons. I per aconseguir-ho em de donar prioritat al recolzament i al bon tracte de l’organització.

En el nostre cas d’estudi un concepte important és l’aprenentatge en equip. L’aprenentatge en equip és el procés d’ordenar i desenvolupar la capacitat de l’equip per generar els resultats que els seus membres realment volen. Això comporta la construcció d’una visió compartida del treball.
Aquest tipus d’aprenentatge té tres dimensions critiques:
-         Els equips han d’aprendre a explotar el potencial de moltes ments per ser més intel·ligents que una sola.
-         Cada membre té coneixements dels altres individus i actua de manera que complementi les accions dels altres.
-         Un equip que aprèn, encoratja contínuament a altres equips perquè segueixin les mateixes practiques de treball en equip.

Tenint en compte la facilitat de treball en grup que proporcionen les tres opcions i tenint en compte el concepte d’aprenentatge en equip les puntuacions són les següents:


Presencial
Via Webinar
Via campus
Treball en equip
2
1

  • Motivació

La motivació del personal d’una organització és clau per arribar a l’èxit. El reconeixement i la motivació de la gent són imprescindibles per al funcionament de qualsevol organització ja que faciliten el procés de canvi i proporcionen l’ambient necessari per assolir els objectius.

Un dels aspectes més importants i basics per que una empresa pugui assolir un bon nivell de competitivitat, es la possibilitat d’integrar, d’una forma eficient, els recursos humans amb els físics i financers.

La qualitat dels productes o serveis de qualsevol empresa estan subjectes a la capacitat de mantenir operatius els seus sistemes de treball d’una forma estable, i per aconseguir-ho es necessita personal capacitat i motivat per fer el millor treball.

En el cas de la formació, la motivació i la curiositat ha de ser l’energia per aprendre. El individu ha de perseguir els seus propis objectius i només aprendrà quan aquest es faci preguntes i busqui les respostes a aquestes preguntes.

A partir d’aquesta descripció s’han puntuat les diferents opcions:


Presencial
Via Webinar
Via campus
Motivació
2
1
3

En aquest cas considerem que l’avantatge en quan a flexibilitat que dona la formació via Campus és un punt important a l’hora de motivar al personal perquè realitzi la formació necessària.
Entre les altres dues opcions no hi ha una diferencia significativa en quan a la motivació que pugui proporcionar als treballadors.


  • Gestió del coneixement

Podríem definir la gestió del coneixement com el procés d’identificar, ordenar i compartir contínuament el coneixement, per satisfer les necessitats presents i futures, per identificar i explotar recursos de coneixement tant existents com per adquirí i per desenvolupar noves oportunitats.

Alguns dels motius pels quals els processos de gestió del coneixement són tant important actualment, són els següents:
  • El mercat és cada vegada més competitiu, el que implica una major innovació en els productes. Això fa que el coneixement s’hagi de desenvolupar i assimilar d’una forma més rapida. 
  • La pressió de la competència esta reduint les dimensions dels grups de treballadors que tenen el coneixement de la empresa. 
  • Es requereix temps per adquirir el coneixement i aconseguir experiència a partir d’aquest. 
  • Esta augmentant la mobilitat del personal, això implica que el coneixement es perdi.

La gestió del coneixement al final és un dels pilars de les organitzacions actuals, per tant ho hem de tenir en compte a l’hora de seleccionar el model de formació que permeti una millor gestió d’aquest coneixement.
Per aquest apartat la puntuació donada a les diferents opcions són aquestes:


Presencial
Via Webinar
Via campus
Gestió coneixement
1
2
3

La formació presencial és la que ofereix menys garanties de preservació del coneixement que se’ls pugui proporcionar al treballadors.
  • Resultat


Presencial
Via Webinar
Via campus
Lideratge
3
2
1
Treball en equip
2
1
3
Motivació
2
1
3
Gestió coneixement
1
2
3
Total
8
6
10

El resultat del nostre anàlisis, a partir de les puntuacions realitzades en els diferents apartats, ens diu que el millor sistema de formació pels membres d’una organització intel·ligent és la formació via Campus.
  • Conclusions

A partir de l’anàlisi realitzat de les tres opcions de formació hem arribat a la conclusió que la millor opció és la formació via Campus.

Bàsicament és la millor opció pel fet de ser la  que es pot adaptar millor al funcionament dels treballadors dins de la organització. Un punt important és la facilitat que hi ha en aquesta modalitat de gestionar i guardar tot el coneixement que adquireixin els treballadors i d’aquesta manera no perdre’l. L’únic punt dèbil, el té en la qüestió del lideratge.

Un cop determinada la millor opció  per formar els nostres treballadors, també seria important considerar el canvi de model de la organització per un que fomentes l’aprenentatge. L’estructura que possiblement es podria adaptar millor en una organització d’aquest tipus seria l’estructura hipertext. Aquest tipus de organització, descrita per Nonaka y Takeuchi  (1995),  vindria a ser la consecució d’una estructura en xarxa basada en el coneixement i l’aprenentatge organitzacional, creant noves formes de relació i interacció electrònicament a traves de les xarxes telemàtiques, d’una forma interna amb els seus membres com externa.

A partir d’aquestes mesures en quan a la formació i en l’estructura de la organització, aconseguirem que la nostra organització funcioni millor i estigui clarament enfocada cap al coneixement i l’aprenentatge continu.

  • Fonts consultades:
http://www.aedem-virtual.com/articulos/iedee/v09/091049.pdf

No hay comentarios:

Publicar un comentario