viernes, 5 de octubre de 2012

El líder i els models de lideratge

  • El concepte de líder:
Si en general entenem com a líder, (en anglès leader) aquella persona que realitza l’acció de  guiar (lead) o conduir un grup de persones, amb la finalitat d’assolir algun objectiu, aleshores dins de la nostra societat podem pensar que hi ha una gran infinitat de tipus de líder, en funció de l'àmbit a que ens referim, el líder d’una colla d’amics, d’una família, d’un grup de musica, d’una organització,  etc...

  • El líder en l’empresa:
En el món empresarial trobem que el significat de la paraula líder sovint és confon amb el de la paraula dirigent o directiu, degut a que són dos mots que es troben molt relacionats, en considerar que tot bon dirigent hauria de tenir com a qualitat el ser un bon leader.
De manera que cal distingir entre dirigents, com aquells individus que adquireixen una autoritat pel lloc que ocupen dins d’una organització o empresa, i els líders, com aquells individus que són capaços de guiar o dirigir un grup a través de l’entusiasme i motivació que transmeten.

Així en una empresa podríem trobar directius que no son líders, i que ocupen aquest càrrec dirigint els seus equips a través de l’autoritat que els concedeix el seu càrrec, i líders que no són directius, per exemples tècnics o operaris que són referència dins el seu equip, per que a part de ser eficients amb la seva feina, per la seva proactivitat, entusiasme i personalitat són un punt de referència per a la resta de companys, per últim trobaríem aquells dirigents que a part d’ocupar aquest càrrec són també líders perquè són capaços de dirigir la seva empresa, departament, o equips a través de l'entusiasme i motivació que són capaços de transmetre.

Avui dia, dins del mon empresarial no es concep un bon model de direcció sense un bon model de lideratge, entenent que una bona direcció implica tenir un bon líder.
  • El canvi en el model de gestió en les organitzacions:

A l'hora de descriure quines han de ser les qualitats que hauria de tenir un bon lideratge, cal entendre com estan evolucionant els models de gestió de les organitzacions o empreses. 

Antic Model:
A grans trets trobem que l’antic model d’empresa caracteritzat per tenir una estructura de gestió vertical i compartimentada, en la que solíem trobar situacions com ara;
  • Cada departament pren les seves decisions i les comunica només al seu director comercial. 
  • Falta de comunicació i de treball en equip entre els departaments.
  • Presència de conflictes entre departaments degut a que defensen interessos diferents.
  • Falta de visió d’un objectiu comú entre els diferents departaments de l’empresa, de forma que cadascú va a la seva.

Nous conceptes:
A partir de l’implementació de dos idees bàsiques;
  •  L’objectiu d’una empresa ha de ser el d’oferir productes i serveis que satisfacin no només als seus clients externs, sinó també als clients interns o col·laboradors, entenent per aquests últims els seus treballadors, col.laboradors, proveïdors i accionistes. 
  • Tots els treballadors i departaments de l’empresa han de contribuir a aquest objectiu comú aportant valor afegit a l’empresa en qualsevol de les seves accions.

Nou Model:
S’està transformant en un model de gestió més horitzontal i cooperatiu, on trobem els següents trets;
  • Ha d’haver definit un objectiu clar i conegut per tots els treballadors i col·laboradors de l’empresa o organització. 
  • Implicació de tots els departaments i treballadors en l’acompliment d’aquest objectiu. 
  • Esperit de col·laboració i treball en equip entre persones i departaments per poder complir amb la seva missió dins l’empresa,  posant fi als vells conflictes. 
  • Capacitat del líder per promoure dins l’empresa els valors de responsabilitat i cooperació, aplicant-se ell mateix els mateixos principis, tenint un tracte didàctic, planer i humà amb la resta de components de la empresa. 
  • L’empresa ha de ser un lloc agradable i atractiu pels seus treballadors, col·laboradors i clients.
  • I amb tot l’anterior, l’empresa ha de millorar els seus resultats econòmics i les seves expectatives de creixement, demostrant d’aquesta manera que el nou model de gestió es correcte.

Un cop descrit, encara que sigui a grans trets, com ha de ser nou el model de gestió d’una empresa, podem determinar que el líder ha de ser aquell directiu capaç d’implantar aquest nou tipus de model gestió, de forma que podem trobar líders a diferents nivells dins l’organització de l’empresa, començant pel seu director o CEO, passant pels diferents caps de departament fins arribar als caps d’equip.
En certa manera moltes de les empreses que ocupen els primers llocs en el ranking mundial dins el seu sector, com ara Apple, Google, Zara,.... han comptat amb gran líders que han sabut transmetre la seva energia o entusiasme als seus treballadors,  i fins i tot als clients o potencials treballadors que no hi formen part i que hi voldrien entrar a formar part de la seva plantilla.
  • Tipus de lideratge:

Abans de descriure amb més detall quins han de ser els trets característics d’un líder podem tenir en compte la teoria situacional de Paul Hersey i Ken Blanchard, en la que se'ns proposa que el lideratge exitós és aquell que s'aconsegueix adaptar a la disponibilitat dels seus seguidors, més concretament a la capacitat i voluntat o predisposició per a fer determinades tasques, en funció de les quals determina quatre tipus diferents de lideratge condicionats per quatre tipus de preparació o maduresa dels seus treballadors.

 
 


  • Lideratge Directiu:  compta amb uns treballadors que no saben fer les tasques i que per tant tampoc mostren una voluntat per fer-les, possiblement per la seva manca de preparació, de manera que es manifesten com poc segurs i poc competents. En aquest cas el líder ha de controlar i especificar quines son les tasques que deu realitzar els seus treballadors, concretant quan i com s’han de fer.
  • Lideratge Persuasiu: en aquest cas compta amb uns treballadors que no tenen tota la preparació, però que si es veuen capaços de fer la feina que se’ls encomana, en aquesta situació el líder ha d'actuar supervisant les tasques i donant suport quan hi hagi problemes.
  • Lideratge Participatiu: el líder compta amb treballadors que comencen a dominar la seva feina, en saben, però ells mateixos no acaben de sentir-se segurs per treballar de forma autònoma, aquí el lideratge ha de ser similar al de un entrenador (coach), donant suport psicològic i emocional,
  • Lideratge Delegatiu: els treballadors ja saben que saben fer la feina i es troben segurs, en aquesta situació el líder ha de delegar i donar autonomia als seus treballadors.
Després d’examinar els quatre tipus de lideratge que descriu la teoria situacional, veiem que un lideratge pot ser bo o dolent en funció del context, i que el lideratge idoni per dirigir un equip determinat depèn del tipus de preparació i predisposició dels individus que l’integren, i que pot variar a mesura que aquests van adquirint maduresa i experiència professional.
Per tant un un bon líder serà aquell que tingui la flexibilitat i l’empatia necessàries per a poder adaptar-se a qualsevol d’aquests quatre rols segons les circumstàncies.
  •  Característiques d’un bon líder:
Parlar de com ha de ser un bon lideratge també implica parlar de quines han de ser les qualitats que ha de reunir un bon líder, entre les que podem enunciar algunes; 
  • Estratègiques: per poder detectar oportunitats i fer front a nous reptes.
    • Visionari: el líder ha de ser capaç de poder visualitzar el futur, en tant en quan pot anticipar-se a futurs problemes, com detectar possibles oportunitats de negoci. Moltes de les teories actuals de coaching o autojauda, sobre com assolir l’èxit o l’autorealització es basen en la capacitat del pensament de l’individu com a eina per crear la realitat, de forma que tothom pot crear el seu futur si abans es capaç de visualitzar-ho, dins del mon empresarial hi ha molts exemples en el desenvolupament amb èxit de productes i idees que abans semblaven impossibles. 
    •  Amant dels nous reptes: no tenir por a enfrontar-se a nous reptes que suposen noves oportunitats. 
  • Socials: per poder interactuar amb l’equip de persones que vol liderar. 
    • Entusiasme: per tal de poder motivar als seus treballadors, rés millor que el líder sigui un entusiasta de la seva feina, dels producte o servei que ven la seva empresa, aquest és el cas dels fundadors i líders d’algunes de les empreses capdavanteres, els quals han mostrat una passió incondicional per l’objecte de la seva feina que han sabut transmetre a la resta de treballadors. 
    • Empatia: Per poder posar-se en la situació dels altres, ja siguin treballadors del seu equip com de proveïdors o clients , i saber escoltar i donar una resposta adequada.
    • Comunicador: Per saber transmetre les seves idees al seu equip. 
    •  Assertiu: Per poder ser capaç de oferir i negociar solucions davant de problemes que apareguin durant el projecte. 
  • Coneixement: Per poder saber el que i el com arribar a assolir un objectiu. 
    • Background: no es tracta de saber de tot, o de tenir grans titulacions acadèmiques,  molts líders han tingut o tenen un origen molt senzill, però en les condicions en les que han crescut, han arribat a dominar un coneixement i habilitats en un sector determinat, aquest “background” o coneixement adquirit junt amb la seva capacitat de treball i entusiasme, han creat i desenvolupat grans organitzacions.
    • Inquietud: el líder és una persona inquieta o inconformista, que contínuament vol       aprendre i investigar noves alternatives, per això contínuament te una predisposició o actitud oberta per a poder rebre “inputs” de allà on sigui, doncs qualsevol situació o persona pot aportar una idea interessant. 
  •  Gestió: per poder executar els plans i convertir les idees en fets. 
    • Exigent: Amb el seu equip i amb ell mateix, en tant en quan vol aconseguir un objectiu, per tant no deixarà de estar vigilant per que totes les accions de l’organització vagin encaminades a assolir aquest objectiu, en aquest sentit i amb una actitud sempre positiva i constructiva, el líder ha de ser crític i saber recollir les crítiques o “feedback” del seu equip, amb la finalitat d’aportar solucions als problemes i noves idees que suposin una millora pel projecte. 
    • Prudent: A un líder li agrada assumir reptes, però ha de saber ponderar els riscos que comporten, per tal de poder planificar correctament un projecte, tenint en compte els punts febles i forts de la seva organització. 
  • Ètiques: per tal de ser un referent i un exemple. 
    • Honest: En quan ha de ser capaç de ser coherent amb allò que predica, de que si vol transmetre al seu equip, un entusiasme per un projecte, ell ha de ser el primer a sentir i manifestar aquest entusiasme, també en la forma de gestionar la feina del seu equip, ha de saber valorar i apreciar el treball i les aportacions del seu equip, com assumir la responsabilitat dels errors o fracassos. 
    • Planer o humil: El líder ha de ser una persona propera als demés, per tal de poder generar confiança, l’autoritat no li ve atorgada pel càrrec que ocupa sinó per la gent que el valora positivament per la seva capacitat i manera de fer. 
    • Treballador: Els líders que tothom té en la ment, de grans corporacions d’èxit, són incansables i perseverants treballadors per tal de poder assolir els objectius que s’havien proposat, en la major part dels casos motivats per la passió i entusiasme que viuen per la seva feina, de tal forma que no els representa un esforç una dedicació intensiva en allò que els agrada fer.
Al llarg de l’historia i en l’actualitat tenim exemples de molts líders que malgrat les seves diferències i estil de lideratge reuneixen una bona part d’aquestes qualitats.
Si donem un cop d’ull a les cites extretes d’entrevistes fetes a dos líders empresarials de la nostra història recent, podem veure que tot i tenir dos estils molts diferents, tenen en comú bona part de les qualitats anteriors.




Steve Jobs:  

Fundador de Apple i Pixar Animation Studios.

 


Amancio Ortega.  

Fundador de Inditex empresa que aglutina les firmes Zara, Massimo Dutti, Pull & Bear, Bershka, Oysho, Stradivarius, entre d'altres.


Passió pel que fas, ... l'obsessió és una passió pel producte… una passió per la perfecció del producte..
El èxit està en els detalls.
Convé fixar-se en les coses petites. Cal viure amb els ulls i les orelles ben obertes.
Crear cultura de equip.
Dirigir no és un títol. Es tracta d'ensenyar, però anant per davant, ajudant.
Reconèixer a la gent.
Cal ser objectiu amb les persones i intentar posar-se al seu lloc.
Aprendre a reconèixer una decisió dolenta i assumir la  responsabilitat .
Si vas a jutjar una mica de manera negativa, has de donar una solució.
Qualitat que més aprecia d'una persona? L'honradesa.
Deixar-se influir pels “ talentosos” i saber escollir als millors.
Tot el que ens envolta és competència. No s'ha de subestimar ningú, perquè empreses molt grans han caigut.
Celebrar amb la teva gent els èxits.
Sempre s'ha de parlar en plural en referir-se al treball i mai dir: "Això ho he fet jo".
Has de confiar en alguna cosa. El teu instint, el teu destí, la teva vida, el teu karma, el que sigui.
Aquest enfocament mai m'ha fallat i ha marcat tota la diferència en la meva vida.
Viure en pau amb si mateix com a conseqüència de complir aquesta missió que tots tenim en la vida.


No hay comentarios:

Publicar un comentario